Sereď / Spôsob zabezpečovania mestskej hromadnej dopravy v meste je zdedený po bývalom dedení mesta. Samospráva významnou čiastkou vysoko presahujúcich 100 000 Eur ročne dotuje veľkokapacitné autobusy, ktoré však podľa našich dlhodobých prieskumov po meste vozia minimum cestujúcich.
Máme zadokumentované situácie, kedy autobus doviezol napr. do Malého Hája jedno dieťa a na otázku či je to štandard už samotný vodič odpovedal, že áno, je to bežné.
Odstávka mosta ponad železnicu si vyžiadala okamžité zmeny. Situácia si vzhľadom na nevyhnutnosť riešenia účelnej a čo do frekvencie málo častej hromadnej dopravy vyžiadala úpravy už teraz.
Riešenie starého, drahého a v konečnom dôsledku nevyhovujúceho spôsobu zabezpečovania MHD je nevyhnutné hneď, ale aj s ohľadom na budúcnosť.
Pri takto drahých pohonných hmotách a zvyšujúcich sa nákladoch považujeme za mimoriadne nehospodárne používanie veľkokapacitných autobusov na zabezpečovanie MHD trvale. A to aj v prípade, že bude most ponad železnicu funkčný.
Nesnažme sa vymýšľať už dávno vymyslené a inde otestované. Veľkokapacitné autobusy majú zmysel v meste ako je Sereď snáď 2x denne. A to výlučne v čase prepravy detí do a zo škôl a po odsledovaní využívania MHD prípadne v kritických časoch, kedy zamestnanci idú ráno na ďalšie spoje mimo mesto napr. na autobusovú a vlakovú stanicu.
V ostatných prípadoch je potrebné veľmi rýchlo uvažovať o nahradení veľkokapacitných autobusov malými dodávkami – mikrobusmi o kapacite max. 24, 18, resp. dokonca 9 ľudí. Zároveň je nevyhnutné výrazne zvýšiť frekvenciu premávania MHD, aby neboli ľudia nútení na každý aj drobný nákup, návštevu pošty, úradu, polikliniky či kaderníčky používať vlastné auto.
V zahraničí takýto systém funguje úplne bežne a to aj v krajinách, ktoré nad 95 % slovenskej populácie považuje za zaostalé.
Spôsob dopravy mikrobusmi dokonca funguje aj medzimestsky a ľudia za dopravu platia zlomok z ceny, ktorú si vyžaduje uživenie veľkokapacitného autobusu.
Kompetentní na všetkých úrovniach riadenia spoločnosti by sa pri správe vecí verejných mali opierať hlavne na skúsenosti z iných štátov a nie zkostnatene zachovávať zvyky z čias, kedy bolo vlastnenie auta luxusom a obyvatelia mesta spravidla robili výlučne alebo takmer len v podnikoch sídliacich v meste ich pobytu.
A už vôbec by sa nemali snažiť experimentovať na úkor občanov a ich potrieb.